Horizon Grand Prix Ostrava – Trojhalí Karolina
Ve středu 17. 4. 2019 v 5 hodin a 22 minut odjel tým naší školy ve složení Míra Bula, Tomáš Chleborád, Tomáš Pochobradský, Ondra Štefaničák a Patrik Zeman spolu s vedoucím Ing. Stanislavem Burešem do Ostravy. Tam se ve čtvrtek 18. 4 . zúčastnil republikového finále závodů vodíkových autíček Horizon Grand Prix 2019.
Závodu předcházelo asi dva a půl měsíce poznávání alternativních zdrojů energie – hlavně vodíko-kyslíkového palivového článku a stavby RC modelu autíčka 1 : 10 s elektromotorem napájeným právě z palivového článku. Chlapci si rozdělili funkce v týmu, naučili se spolupracovat a řešit problémy z různých oborů.
Pro tým si studenti vybrali jméno Hydrogen Bullet, ale náš sponzor Nadace Unipetrol nám přidělil jméno Unipetrol Racing Team.
Po příjezdu na Ostravské nádraží Svinov jsme se jeli ubytovat do hotelu Garni v areálu kolejí VŠB v Porubě. Z hotelu jsme se přemístili do Trojhalí Karolina, kde probíhal závod první skupiny 14 týmů. Sbírali jsme první zkušenosti ze závodu a konzultovali s ostatními soutěžícími. V 18 hodin se konalo předání závodních triček, technická kontrola autíčka, předání inspekčního listu, nalepení startovního čísla atd. Pak týmy trénovaly na dráze a dolaďovaly auta. Ve 20 hodin jsme odjeli zpět do hotelu, tam se provedli poslední úpravy autíčka a šlo se spát.
Druhý den byl budíček v 6 hodin ráno. V půl sedmé jsme měli vydatnou snídani v hotelové restauraci a v 8 hodin už začínal program v Trojhalí. Předávali se hydrostiky (bombičky s vodíkem), nabité baterie a každý tým ve třech minutách představil sebe a své auto technické komisi.
V 9 hodin a 20 minut odstartoval vlastní šestihodinový maraton. Naším nováčkovským úkolem bylo ujet co nejvíce kol klidným tempem. Z počátku jsme se drželi kolem 6. místa ze 13 týmů. Míra Bula vedl autíčko jistou rukou a vyhýbal se srážkám. Po chvíli se objevil problém s velkou spotřebou elektřiny v bateriích. V polovině závodu jsme spotřebovali všechny čtyři. Auto bez baterie nejede! Museli jsme tudíž v pitstopu čekat, až se dobije baterie palivovým článkem a potom ujet několik kol a zase dobíjet. Když kluci poznali, že vlivem tohoto problému nedosáhnou dobrého umístění, rozhodli se alespoň zajet nejrychlejší kolo. Dlouho měli 2. nejlepší čas. Při jednom rychlostním pokusu se nám auto v zatáčce trochu kutálelo a podařilo se ulomit úchyty karosérie. Následovala oprava lepidlem a lepící páskou. Závod skončil po 6 hodinách v 16 hodin 20 minut. Díky častým a dlouhým zastávkám v boxech v pitstopu náš tým ujel pouze 313 kol. Nejrychlejšího času na kolo díky nedostatku energie se také nepodařilo dosáhnout.
V naší skupině jsme skončili na 11. místě a celkově za oba dny na 24. místě. Tým zaplatil nováčkovskou daň. V příštím závodě už snad zúročí nabité zkušenosti.
Po dojetí jsme se oficiálně vyfotografovali, rychle zabalili a vyrazili na nádraží Ostrava Střed, odkud nám v 16 hodin 58 minut odjížděl vlak domů. Bohužel jsme neviděli slavnostní vyhlášení vítězů. Cesta do Prahy ubíhala podle plánu. V Praze byl nějaký problém v tunelu, a tak jsme přijeli na hlavní nádraží s asi třicetiminutovým zpožděním. Další vlak jsme o 5 minut nestihli a musel jsme čekat až do 23 hodin a 22 minut na další spoj! V čas odjezdu nám bylo oznámeno, že vlak odjede o 40 minut později, neboť čeká na jiný zpožděný rychlík. Do Mostu jsme se dostali až ve 2 hodiny ráno, místo ve 23 hodin večer. Díky panu Štefaničákovi, který pro nás přijel vlastním autem, se všichni dopravili domů. Ještě jednou velice děkujeme panu Štefaničákovi.